آمار گردشگری
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
ايران بر سكو‌های پايانی جدول جهانی صنعت گردشگری

رتبه ١١٤ ايران در ميان ١٣٩ كشور جهان

سليمان لطفی نيا :

برپايه‌ی گزارش سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» در سال ٢٠١١ميلادی كه در زمينه‌‌ی رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذيری در صنعت گردشگری و سفر چاپ شده است، ايران در ميان ١٦ كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، رتبه‌ي پانزدهم را دارد و تنها كشور بحران‌زده‌ي ليبی پس از آن جاي دارد.
بنابر اين گزارش، كشورهای امارات، بحرين، قطر، اسراييل، تونس، عمان، عربستان، اردن، لبنان، مصر، مراكش، كويت، سوريه، الجزاير، ايران و ليبی به ترتيب رتبه‌های نخست تا شانزدهم را در زمينه‌ی رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذيری در صنعت گردشگری و سفر به خود ويژه كرده‌اند.
به گزارش شرق، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه‌ی خود، ١٣٩ كشور جهان را بنابر گزينه‌های گوناگون همسو با گردشگری و سفر بررسی كرده است كه نتايج آن در يک كتاب 530 رويه‌ای با نام «سفر و گردشگری، گزارش رقابت ٢٠١١» و نام فرعی «فراتر از ركود» چاپ شده است.
«رابرت گرين هيل»، افسر ارشد بخش كسب و كار مجمع جهانی اقتصاد، در پيش‌گفتاری كه برای اين گزارش نوشته است، با اشاره به بحران اقتصادی كه شوند(:موجب) ركود در صنعت گردشگری جهان برای سال ٢٠٠٩ شده است، پيش‌بينی كرده كه كشورهای جهان با گذر از آن ركود در حال بهبود تدريجی شاخص‌های رقابت‌پذيری خود در زمينه‌ی گردشگری هستند.
 او در بخشی از اين پيش‌گفتار نوشته است: «در حال حاضر صنعت گردشگری  ٢/٩ درصد توليد ناخالص جهانی، ٨/٤ درصد از كل صادرات جهان و ٢/٩ درصد از كل سرمايه‌گذاریهای جهان را به خود ويژه كرده است.
كارشناسان مجمع جهانی اقتصاد برای برآورد درست داده‌ها، اين گزارش و اعلام رتبه‌بندی بيش از ٧٠ شاخص را برآورد كرده‌اند. در اين گزارش گزينه‌هايی همچون قوانين خط‌مشی و قوانين گردشگری و سفر، پايداری محيط‌‌زيست، ايمنی و امنيت، درمان و بهداشت، اولويت‌بندی سفر و گردشگری، زيرساخت‌های محيط كسب‌وكار، زيرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوايی و زمينی، زيرساخت‌های گردشگری، زيرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرخ‌ها در صنعت گردشگری و سفر، شاخص‌های فرهنگی و منابع طبيعی و منابع انسانی در زمينه‌ی گردشگری، آموزش و پرورش، در دسترس بودن نيروی كار واجد شرايط، تمايل براي سفر و گردشگری، شمار اتاق‌های هتل، شمار شركت‌های بزرگ كرايه‌ی خودرو، باز بودن مرزها برای ورود گردشگران، نگرش مردم نسبت به گردشگران خارجی و چندين گزينه‌ی ديگر را بررسی كرده‌‌اند.
كارشناسان گزارش سالانه‌ی مجمع جهانی اقتصاد، جايگاه همه‌ی كشورها و از جمله ايران را در زمينه‌ی همه‌ی گزينه‌ها، برآورد كرده و در سنجش با ديگر كشورها اعلام كرده‌اند.
بر پايه‌ی اين گزارش در ميان ١٣٩ كشور جهان، ايران جايگاه ١١٤ را به دست آورده است. در ميان كشورهای همسايه‌ی ايران نيز، بهترين جايگاه در ميان ١٣٩ كشور به امارات متحده عربی رسيده است كه در اين رده‌بندی، كشور سی ام جهان شده است، پس از آن نيز كشور بحرين جايگاه ٤٠، قطر جايگاه ٤٢، اسراييل ٤٦، تونس ٤٧ و تركيه جايگاه پنجاهم را به دست آورده‌اند.
همچنين در اين رتبه‌بندی كشورهای ارمنستان جايگاه ٩٠، تاجيكستان ١١٨ و آذربايجان جايگاه هشتاد و سوم را از آن خود كرده‌اند. در اين گزارش وضعيت دو كشور همسايه ايران در خاور(:شرق) و باختر(:غرب) يعنی افغانستان و عراق، برآورد نشده و از آمارهای آن‌ها در اين جدول خبری نيست. تنها كشوری كه وضعی بدتر از ايران دارد، پاكستان است كه ١١ پله، از ايران پايين‌تر است. تهيه‌كنندگان گزارش همچنين درصد رشد سالانه‌ی ايران را در زمينه صنعت گردشگری و سفر تا سال ٢٠٢٠،
 ٤/٤ درصد پيش‌بينی كرده‌اند، همچنين پيش‌بينی درصد رشد سالانه‌ی توليد كار در اين زمينه، تا اين تاريخ نيز دو درصد اعلام شده است.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:گردشگری,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی